sahabat-sahabat blogger yg dikasihi

Friday, April 6, 2012

MLM HALAL @ HARAM??? IKUT SYARIAH???

MLM HALAL @ HARAM??? IKUT SYARIAH???

Assalamualaikum beautiful readers..Ieda buat entry ni adalah kerana ramai kawan-kawan dok tanya..ko buat business PB ni halal ker?? boleh pulak tanya mcmtu...huhuhu..bukan ieda gi mencuripun nak cakap tak halaltu, atau ieda buat businessni goyang kakijer dapat duit..no..no..no..no.....kalo anda fikir mcm tu silaplah..ni bukan PELABURAN CEPAT KAYA, ko labur 20 ribu..biarjer dia beranak pinak dalam tu...perniagaan ni juga perlukan usaha..bila kita keluarkan modal mesti kita nak jayakan perniagaan kitatu biar dapat untung bnyk2kan..sama juga dengan perniagaan PBni..ANDA TIDAK BOLEH DUDUK GOYANG KAKIJER TUNGGU DUITTU BERANAK OK!!. perlukan usaha dan maklamat yg jitu untuk membuahkan hasil yang amat sempurna...kalo nak kira halal haram..yang kita kojer harini pun belum tentu halalkan..contohnyer ieda ni sebagai finance kat opisni..hari2 duk kira claim staff..contohkan(maapp bukan berkaitan dgn staff opis ieda..tapi ni staff cawangan korea..hehe) claim duit hotel rm500, padahal tak duk pun hoteltu, claim mkn rm200, padahal tak mkn pun..n banyak lg lah..akupun kira subahatker..huhuhuhu..kalo nak kira dr sudut agama memang tak bolehkan..kerja yang kita tak buat,kita claim..kerja atas angin dapat untung....tapi syarikat "approve"jer,sebab tu memang prosedur cara claim kat opis cawangan koreani..huhuhu..tak mampu utk daku nak korek semua..duit2 kat bank tu semuapun belum tentu halal haram jugakan..kat mana diaorag laburkan tak mampu kita nak gi selidik..

Ieda nak share sikit perbincangan seorang kawan berkaitan jawapan tentang halal haram perniagaan PBni

JOM LAYAANNN

Baca biar betul2….baca sampai abis baru buat penilaian.

ustaz Z ckp macam ini

memastikan asas minima Shariah berikut dapat dipatuhi :-

1. Produk MLM ini mestilah dibeli dengan tujuan yang sebenarnya (produknya yang bermutu dan bukan kepada objektif jangka pendek mengumpul dana (modal).

2. Produknya bukan emas dan perak

3. Komisyen yang diberikan kepada ahli untuk setiap penjual dan ahli

bawahannya mestilah jelas.

4. Keuntungan dan komisyen bukan berdasarkan ‘kepala' atau ahli yang ditaja, tetapi adalah berdasarkan nilai produk yang berjaya di jualnya.

5. Tidak diwajibkan bagi si ahli membuat belian sendiri dalam jumlah

tertentu bagi memperolehi komsiyen dari orang bawahannya. Ini kerana dibimbangi ia mirip paksaan belian. Namun jika syarikat meletakkan syarat JUALAN MINIMA untuk memperolehi komisyen kumpulan dan sebagainya

6. Setiap ‘upline' atau orang di sebelah atas mestilah menaruh usaha atas jualan orang bawahannya, seperti mengadakan perjumpaan taklimat, motivasi dan teknik berkempen secara terancang seperti sebuah syarikat yang pelbagai ahlinya. Ia perlu bagi melayakkannya menerima komisyen itu dari sudut Shariah, jika tidak adalah dibimbangi ia akan terjerumus kepada keraguan ‘syubhah'. Ini kerana konsep niaga dalam Islam tidak membenarkan suatu keuntungan dari sesuatu perniagaan yang diperolehi tanpa usaha.

Justeru, sedikit usaha perlu dicurahkan bagi menjadi sebab haknya ke atas komisyen. Perlu diingat, kebanyakan ahli di kaki yang 10 ke bawah, mungkin tidak mengenalinya lantaran ia dilantik oleh orang bawahannya yang kesembilan. Jika tidak, apakah haknya untuk mendapat komisyen yang demikian berangkai dan begitu jauh ?.

7. Tidak menggunakan skim piramid iaitu skim siapa masuk dulu akan untung selamanya. Manakala hak mereka yang masuk kemudian akan berkurangan.

Justeru, plan pemasaran mestilah memberikan hak kepada semua, malah orang bawahan mampu mendapat keuntungan lebih dari orang atasannya, apabila ia mampu menjual dengan lebih hebat.

8. Mempersembahkan system komisyen dan bonus yang telus dan boleh difahami dan dipantau oleh ahli dengan jelas. Ia bagi mengelakkan segala jenis penipuan.

 jawapan –dari rakan seperjuangan Aisyah

1) mmg terbukti product hai o 99.9% berkesan - tak perlu cerita panjang coz kita pakai kita sendiri tau kan. Yang tak pakai lebih dari 6 bulan lagi tu jgn banyak bunyik nak nilaikan product hokeyyyy…!

2) haruslah product kita bukan emas or perak

3) mmg sangat jelas - tgk sendiri kat payslip - semua in details

4) yg ni aisyah ade idea, but dont know boleh guna pakai ke tak, aisyah sendiri bukan blaja ekonomi n bisnes islamic,but cuba pk, bila kita taja, kita promote kat kawan kita untuk join bisnes, bila die join business, company dpt sales, so kita as pengantara/promoter untuk company dpt la keuntungan sikit.

5) no such thing as beliAn peribadi, jualan peribadi yessss mmg ade jualan minima...mmg sgt minima.

so as ustaz ckp...Boleh if kene ade jualan peribadi minima...

6) yg ni mmg ade, upline mmg ade turun tolong, promote p kelas, personal touch, downline nak ke tak pertolongan, datang ke tak kelas, itu atas hak downline tu sendiri...for me, upline sentiasa ade nak tolong...

terpulang pada downline if tak nak minta pertolongan upline bukan salah upline..

7) bukan piramid, piramid bole buka a certain amount of legs jer, tetap, but in hai-o mmg terpulang pada kita, takde max legs...nak bukak 100 ke 1000 leg ke...ko punye suka and memang boleh downline potong upline, bnyk kes dah...aisyah sendiri dah potong upline aisyah sbb upline aisyah tak gerak...or tak menjual...

8)  same as no 3 - kat payslip jelas n detailed...nak monitor boleh log on kat website, semua ade....takde tipu2.. nak company bagi in details

everymonth...lagi details, call HQ, die akan print out untuk kita, charge 50 sen untuk printing, die akan bagi kat madam, kita amek kat stockist..

and ustaz Z ade tulis:

"Akhirnya, saya tahu bahawa hukum MLM ini masih terbuka untuk perbincangan, malah Syeikh Dr Abd Sattar Abu Ghuddah ketika perbincangan dengan beliau mengakui ini isu yang agak baru baginya."

Benar, amat sukar ditemui tulisan para ulama Islam dari Timur Tengah berkenaan hal MLM ini, disebabkan MLM belum masuk ke pasaran negara Arab dengan meluas. Justeru, menjadi tanggungjawab para ilmuan Shariah Asia Tenggara untuk membantu masyarakat untuk mengetahui pandangan Shariah tentang MLM ini.

Tulisan ringkas saya hanyalah pandangan awal bagi memberi peringatan bahawa dengan sekadar pandangan, kelihatan begitu banyak keraguan boleh muncul dalam perniagaan MLM ini. Tidak perlulah pembaca merasa marah dan benci dengan tulisan ini.

Ini sekadar nasihat bagi mereka yang mengambil berat tentang pendapatan serta memikirkan barzakh dan akhirat mereka yang kekal abadi. Wallahu‘alam.

aisyah - so actually die tak kata haram pun...masih bawah

perbincangan...and kita mmg lepas syarat minima yg kat atas tu...baca biar betul2.. bukan baca separuh jalan pastu kata haram....even ulamak kat arab pun takde kata haram lagi....mana haramnya? die just bincangkan sahaja...bukan letak haram halal

 

lagi - ustat ade tulis, takde peniagaan kat malaysia ni yg cukup

syarak...takde boleh nak cari yg 100% perfect...so? mcm mana?

 

jgn nak ckp org lain buat bende yg haram bila diri sendiri tak perfect

lagi...

APAPUN ATAS DIRI MASING2 UNTUK MENILAINYERR...PEACEEEE .... :)

No comments:

Post a Comment